7 smarta sätt att attrahera toppkandidater till ditt företag
Att attrahera toppkandidater är en av de viktigaste faktorerna för att driva företag framåt. Alla företag vill naturligtvis hitta de bästa kandidaterna. De mest eftertraktade kandidaterna är ofta de som inte bara passar in i företagets kultur utan även bidrar till att forma och stärka den samtidigt som företaget drivs framåt.
Men i en konkurrensutsatt arbetsmarknad, där flera företag söker samma kompetens och personliga egenskaper, gäller det att stå ut. Det handlar inte bara om att rekrytera –det handlar om att bygga ett arbetsgivarvarumärke som lockar de bästa kandidaterna till just er. Det finns väldigt många sätt att arbeta med detta på och det är inget engångsprojekt utan kräver löpande underhåll.
Här är 7 konkreta sätt att attrahera de främsta kandidaterna till ert företag – och därmed skapa bättre förutsättningar för lyckad rekrytering, oavsett roll.
Så attraherar du de bästa kandidaterna – 7 konkreta tips
1. Skapa en stark och professionell rekryteringsprocess
Det kan låta självklart – men många företag missar det här i praktiken. En strukturerad, effektiv och respektfull rekryteringsprocess ger ett starkt första intryck.
Se till att:
- Bemöta kandidater på ett professionellt sätt
- Hålla tidsramar
- Återkoppla snabbt
- Vara tydliga med vad som händer i varje steg
Oavsett om ni hanterar processen själva eller med hjälp av en extern rekryteringskonsult så är kandidatens upplevelse avgörande.
2. Bygg en karriärsida som lockar kandidater
En uppdaterad karriärsida är en grundsten i ert employer branding-arbete. Där kan ni visa vilka ni är som arbetsgivare och vad ni erbjuder era medarbetare.
Tips:
- Skriv kort om företagskultur, värderingar och arbetssätt
- Berätta varför man ska välja just er
- Svara på vanliga frågor från kandidater
- Lyft medarbetare eller team
Detta skapar transparens och ökar chansen att attrahera kvalificerade kandidater.
3. Visa upp sociala bevis – det stärker ert arbetsgivarvarumärke
Människor litar mer på vad andra säger om er än vad ni säger om er själva. Genom att visa upp:
- Medarbetarberättelser
- Citat från anställda
- Kundberättelser
Så bygger ni socialt förtroende som gör att fler kandidater ser er som en trovärdig och attraktiv arbetsgivare.
4. Lyft fram era förmåner
Toppkandidater har ofta flera potentiella företag att välja bland. Vågar ni visa upp era förmåner på hemsidan tyder bara det på att ni kan stå bakom erbjudandet och är stolta över det ni erbjuder era anställda.
Lista exempelvis detta på hemsidan eller karriärsidan:
- Tjänstepension
- Sjuk- och olycksfallsförsäkring
- Flexibelt arbete och/eller hybridlösning
- Tjänste- eller förmånsbil/Cykel
- Bonusprogram
- Extra semester
- Friskvårdsbidrag
- Utvecklingsbudget
- Kollegiala aktiviteter
- Ledigt vid klämdagar
Ett tips är att även lyfta detta i sociala medier på olika sätt: t.ex bilder från gemensamma träningspass, berättelser om hur ni arbetar från olika platser under sommaren eller annat.
5. Lyft fram utvecklingsmöjligheter internt
En stor del av dagens kandidater prioriterar möjligheten att utvecklas och växa vilket även öppnar dörren för att det ska kunna bli långsiktigt.
Berätta om:
- Kurser och utbildningar
- Föreläsningar ni bjuder in till
- Medarbetare som gått från praktikant till chef
Visa att ni har ett långsiktigt synsätt och investerar i era medarbetare. Även här är ett bra sätt att lyfta detta genom företagets sociala kanaler: tex genom bild från era gemensamma 2-dagarskurs, när ni bjöd in en föreläsare till kontoret eller bild på medarbetaren som ger sina ord kring resan från att ha varit praktikant till att idag vara chef.
6. Ha en modern grafisk profil
En genomtänkt och tilltalande visuell identitet signalerar professionalism och framtidstro. Det påverkar hur både kunder och kandidater uppfattar er.
Investera i:
- En modern logotyp
- Enhetliga färger och typsnitt
- En tilltalande design i era kanaler
Detaljerna gör helheten.
7. Se till att er hemsida fungerar som ett digitalt skyltfönster
Kandidater gör sin research. Ofta är hemsidan det första de besöker efter att ha sett en jobbannons eller hört talas om er på annat sätt.
Om ni saknar hemsida (eller sociala medier) blir ni för många bara ett företagsnamn utan innehåll. Se till att hemsidan:
- Ger en tydlig bild av företaget och kulturen
- Innehåller relevant och aktuell information
- Har uppdaterad karriärsida eller “Jobba hos oss”-sektion
- Har tydliga kontaktvägar
Vill du attrahera rätt kandidater och slippa rekryteringsstress?
Vill ni ha hjälp att nå ut till rätt kandidater? Eller vill ni förbättra någon av punkterna ovan? Då är ni välkomna att ta kontakt med oss på SEVRA Rekrytering.